Return to site

Vis als meest duurzame dierlijke eiwitbron

... en het is nog lekker ook

September 13, 2019

Dat was de hoofdboodschap op de Smart Food Alliance bijeenkomst over vis bij W. Van der Zwan op 12 september. Om de wereld te voeden moeten we naar een meer duurzame eiwitbron. Vis is een gezonde, natuurlijke en betaalbare eiwitbron. Pelagische vis, mits duurzaam gevangen (geen aquacultuur) heeft zelfs de laagste CO2 footprint van alle dierlijke eiwitbronnen.

De Smart Food Alliance is een business netwerk voor directieleden van middelgrote bedrijven uit de voedselsector die voorop lopen met duurzaam en gezond voedsel. De bijeenkomsten van de Smart Food Alliance zijn altijd rondom een bepaald thema; ditmaal "Visserij en vis voor de consument".

"We gaan van vlees naar vega, maar slaan vis over."

Vis als duurzame eiwitbron voor de allerarmsten

W. van der Zwan vist vooral op pelagische vissoorten zoals wijting, makreel en haring. Dit zijn vette vissen, dus supergezond, en MSC gecertificeerd, dus duurzaam gevangen. De afzetmarkten van W. van der Zwan zijn vooral in Azië en Afrika. Zij leveren gezonde duurzame eiwitten aan de allerarmsten der aarde. Met een inkomen van slechts 2 Dollar per dag is het met vis toch mogelijk een lekkere én gezonde maaltijd voor te schotelen.

Vis uit onze eigen achtertuin

De Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om de rijkdom van de Noordzee, vis uit onze eigen achtertuin, bij iedereen geliefd te maken. In Nederland eten we weinig vis, gemiddeld slecht 19 gram per dag tegenover wel bijna 100 gram vlees per dag. De vis die we eten is vooral import: zalm uit Noorwegen, tilapia uit Afrika en garnalen uit Azië. De Stichting Noordzeevis uit Scheveningen wil een duurzamer eetpatroon bevorderen door meer lokale vissoorten zoals schol, rode poon, leng of wijting op het menu te zetten.

Vis: een leuk en ingewikkeld product

Vis blijft een leuk, maar ook ingewikkeld product. Het is een product waar de visboer, de marktkraam en het visrestaurant nog steeds een belangrijke rol spelen. In supermarkten vervult vis een kleine rol, er is een kleine groei, zo’n 6%. Maar voor supermarkten is vis moeilijk: het bederft snel, de variatie is groot en lang niet alle consumenten weten hoe een vis goed te bereiden.

Meedoen aan de Smart Food Alliance?

De Smart Food Alliance is een business netwerk van CEO’s en directieleden uit de agrofoodsector. Het zijn leiders van succesvolle middelgrote koploperbedrijven uit de agrofoodsector die bereid zijn hun ‘nek uit te steken’. Zij zetten zich in voor een toekomstbestendig voedselsysteem: gezond, circulair en klimaatneutraal, voor een eerlijke prijs.

Wilt u meer informatie over de Smart Food Alliance? Neem dan contact op met Lisa Bottema (06-34203367).